-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ioniq blir eget merke
Hyundai har besluttet å skille ut Ioniq som eget merkenavn for sine elektrifiserte modeller. Dem blir det flere av i årene fremover.
– Under merkevaren Ioniq vil Hyundai Motor Company tilby et bredt utvalg av bilmodeller som gir individualisert elektrisk mobilitet, tilpasset ulike kunders behov, heter det i en pressemelding fra Hyundai Norge.
Videre forteller den koreanske produsenten at de vil introdusere tre helt nye og dedikerte elbiler under Ioniq-merket i løpet av de fire neste årene, og enda flere innovative modeller vil komme i årene som følger.
Den hyppige lanseringsplanen er en konsekvens av raskt voksende etterspørsel og legger i tillegg grunnlaget for Hyundais plan om å være en leder i det globale elbilmarkedet.
Nye muligheter
For å oppfylle Hyundais merkevisjon vil selskapet utnytte sin ekspertise som elbilprodusent. Det skal blant annet gi ultrarask lading, smarte og dedikerte interiørløsninger og ren batterienergi.
– Ioniq som eget merke markerer et paradigmeskifte for elbilkundene, sier global direktør for markedsføring i Hyundai, Wonhong Cho.
Ioniq-navnet er en sammensetningen av ordene «ion» og «unique», og ble først lansert gjennom Hyundais Project Ioniq. Dette er et langsiktig forsknings- og utviklingsprosjekt med fokus på miljøvennlig transport.
Basert på prosjektet lanserte Hyundai Ioniq-modellene i 2016. Bilen var den første som på en og samme plattform tilbyr valget mellom tre elektriske drivlinjer; hybrid, ladbar hybrid eller ren elbil.
Nå representerer Ioniq Hyundais stadig økende forpliktelser til bærekraft og innovasjon, og merket vil bli helt sentralt i oppnåelsen av selskapets målsetninger for utslippsfri mobilitet.
Tre modeller: 5,6,7
Hyundai vil lansere en portefølje av elbiler med numeriske navn under det nye merket. Partall skal brukes for sedaner, mens oddetall skal brukes for SUV-er. De prøvde seg på en tilsvarende strategi for noen år siden, men jeg har en følelse av at det ble litt utvannet etter hvert.
Den første modellen som introduseres under det nye merket er familie-crossoveren Ioniq 5 som kommer tidlig i 2021.
Denne er basert på konseptbilen 45 som ble vist for første gang under bilmessen i Frankfurt i 2019 som en hyllest til Hyundais aller første konseptbil, Hyundai Pony Coupe Concept. Vi har også presentert spionbilder av modellen.
I 2022 følger den sportslige sedanen Ioniq 6, som er basert på den elektriske konseptbilen Prophecy som ble vist frem i mars 2020. Deretter følger den store SUV-en Ioniq 7 tidlig i 2024.
– Ioniq som dedikert undermerke for elbiler er et stort steg for Hyundai, og for norske kunder vil dette utvilsomt bety et spennende utvalg av nye modeller, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
– Hyundai er allerede en leder i elbilmarkedet, og et av Norges mest solgte bilmerker. Med de kommende modellene ser vi frem til å tilby svært innovative og unike elbiler – allerede fra tidlig i 2021, sier han.
Ifølge statistikk fra OFV er Hyundai hittil i år Norges sjette største merke totalt og tredje størst på elbil.
E-GMP plattformen
De nye Ioniq-modellene vil alle være basert på Hyundais helt nye «Electric Global Modular Platform», også kjent som E-GMP. Det vil gi bilene svært rask lading og rikelig med rekkevidde.
Les også: Første Kia på helt ny plattform
Den nye dedikerte elbilplattformen gjør også at Hyundai kan tenke helt nytt med hensyn til interiør.
Dette innebærer blant annet seter med store tilpasnings- og justeringsmuligheter, trådløse tilkoblingsmuligheter og underholdning, samt unike funksjoner som hanskerom designet som skuffer.
Strategy 2025
Hyundai Motor Group lanserte nylig gruppens målsetning om å bli en leder på elbiler globalt i 2025 gjennom et årlig salg på én million elbiler, tilsvarende ti prosent markedsandel.
Under «Strategy 2025» har Hyundai Motor Company alene en ambisjon om å være en av verdens tre største elbilmerker samme år, med salg av 560.000 rene elbiler og 110.000 hydrogenelektriske biler.